Domy mody, które weszły do branży perfumeryjnej

Moda i zapach to dwa obszary, które od swego początku dążą do tego, by razem współtworzyć to, co nazywamy stylem. Dziś nikogo już nie dziwi fakt, że tożsamość marek działających w obszarze odzieżowym i zapachowym, często ulega pewnemu ujednoliceniu. Przykładem takiego trendu są domy mody, które wprowadzają na rynek nie tylko określone wyroby odzieżowe, ale też luksusowe zapachy, które dzięki temu stają się równie słynne, jak one same.
Moda i zapach jako spójna tożsamość marki
Już od wielu lat domy mody łączą ze sobą ekskluzywną odzież i wyszukane zapachy. Połączenie mody i perfum nie jest niczym nowym. Zjawisko to można odczytać jako narzędzie promocji, którego celem jest stworzenie niepowtarzalnego stylu, filozofii marki oraz wizerunku. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że perfumy są przedłużeniem oferty wielkich koncernów modowych. Koniec końców łatwiej nabyć w ulubionej drogerii zapach premium, niż zakupić oryginalną, modną odzież konkretnego producenta. Traktując perfumy jako przedłużenie stylu marki, domy mody stawiają na budowanie więzi z klientem przez zapach. W ten sposób buduje się tożsamość marki, która sama w sobie staje się czymś ekscentrycznym, a nawet można powiedzieć mistycznym.
Dlaczego domy mody tworzą perfumy?
Dlaczego domy mody wchodzą w branżę perfumeryjną? Jakie są motywacje marek do tworzenia zapachów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona.
-
Marki odzieżowe starają się budować swoistą więź emocjonalną z klientem. Na tym właśnie polega strategia marek modowych, które chcą w ten sposób budować pozytywne skojarzenia.
-
Wzrost zysków z perfum. Modna odzież nie jest tak łatwo dostępna, jak ulubione perfumy. Tworząc nowe, popularne projekty, domy mody multiplikują swoje zyski. Mamy tu w końcu do czynienia z rynkiem perfum luksusowych, którego wartość szacuje się na miliardy dolarów.
-
Z powyższymi punktami wiąże się też dążenie domów mody, aby dotrzeć ze swą ofertę "pod strzechy". Globalny zasięg perfum sprawia, że to właśnie dzięki nim marki producenckie są jeszcze bardziej cenione wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów.
-
Nie można również zapominać, że perfumy poszerzają społeczność wokół danej marki. To dzięki nim jej tożsamość utrwala się w gronie odbiorców. Przykład perfum Chanel pokazuje, że nie każdy nosi ubrania tej marki, ale każdy wie, że kojarzy się ona z elegancją na najwyższym poziomie.
To samo zresztą dotyczy wielu innych marek. Przykład? Perfumy Dior Sauvage odzwierciedlają męski, dziki i wolny styl Diora. Zapach symbolizuje nowoczesnego mężczyznę, pewnego siebie, odważnego i pełnego energii – a więc takiego, jakiego kreuje Dior w swoich kolekcjach. To tylko jeden z wielu przykładów, w którym zapach odzwierciedla styl marki, a dom mody traktuje perfumy jako sposób na dotarcie do nowych klientów.
Najważniejsze domy mody w branży perfumeryjnej
Zanim przejdziemy do podania konkretnych przykładów znanych marek perfum, które są jednocześnie popularnymi domami mody, warto zauważyć, że ikoniczne perfumy są dla wielu osób jedynym czynnikiem, dzięki któremu potencjalny klient może dowiedzieć się czegoś więcej o konkretnym projektancie lub jego stylu. O ile każdy z nas zna najważniejsze domy mody w świecie perfum, takie marki jak Chanel lub Dior, to Hermes jest już dla wielu osób prawdziwą niewiadomą. Co więcej, znaczna część klientów może znać tę markę wyłącznie ze względu na perfumy, nie kojarząc jej w ogóle jako producenta ekskluzywnej odzieży. Sprawdźmy więc, które marki modowe odniosły sukces w perfumerii.
Chanel
Chanel to pod wieloma względami marka kultowa, która jako pierwsza połączyła ekskluzywną odzież z wyrafinowanymi perfumami. Po raz pierwszy zapach sygnowany nazwą tego domu mody pojawił się na rynku w 1921 i był to — jak łatwo zgadnąć — słynny Chanel No. 5. Oczywiście na tym nie koniec. Wraz z popularną "piątką" na rynku pojawiły się również inne kombinacje, takie jak np. Coco Mademoiselle lub Bleu de Chanel. Każdy z nich charakteryzował się elegancją i nowoczesnością, a zarazem nawiązywał do klasyki. Nic więc dziwnego, że zapachy takie jak Chanel No. 5 zrewolucjonizowały perfumerię, stając się symbolem luksusu.
O sukcesie perfum Chanel świadczy również to, że w ogólnym bilansie marki odpowiadają one nawet za 30 - 40% wszystkich przychodów.
Dior
Kolejną marką, która oprócz odzieży wprowadziła na rynek również bogatą kolekcję perfum, jest Dior. Debiut perfumeryjny tego producenta miał miejsce tuż po II Wojnie Światowej — w 1947 roku. To właśnie wtedy powstały słynne perfumy Miss Dior, które są uważane za kultowe nawet dziś. Oprócz nich marka wypuściła na rynek takie kompozycje jak np. J’adore i Sauvage, które nawiązywały do popularnego w tamtych latach romantyzmu, a także kobiecej wrażliwości i męskiej elegancji. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że marka Dior spopularyzowała perfumy, jako element budowy świadomości marki modowej.
Nic więc dziwnego, że udział sprzedaży perfum w ogólnym bilansie marki (na rok 2023), wynosi około 15 - 20%, a więc nadal bardzo dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę, że mamy do czynienia z ofertą kultowego domu mody.
Yves Saint Laurent (YSL)
Yves Saint Laurent (YSL) to kolejna legenda wśród producentów odzieży, która zdecydowała się na debiut na rynku perfumeryjnym. Jej kombinacje zapachowe po raz pierwszy pojawiły się w sprzedaży dość późno, bo w 1964 roku (słynne perfumy o enigmatycznej nazwie Y), Oprócz nich w ofercie marki pojawiły się też takie zapachy jak Opium, Black Opium oraz Libre.
Zapachy od Yves Saint Laurent kojarzyły się już z wolnością lat 60., a ich cechą szczególną były odwaga, zmysłowość, a także elegancja o dość wyrazistym, bo... rockowym charakterze. W efekcie YSL wprowadziło do obrotu odważne, kultowe zapachy, które są cenione również i dziś. Duża popularność perfum marki sprawiła, że przychody z ich sprzedaży stanowią około 25 - 30% wszystkich przychodów domu mody.
Giorgio Armani
Giorgio Armani to kolejny przykład znanej i lubianej w Polsce marki, która jednak nie zawsze utożsamiana jest z odzieżą. Większość osób zna ją przede wszystkim jako... cenionego producenta perfum, który zadebiutował (perfumami Armani) już w 1982 roku. Oprócz nich producent wprowadził na rynek również takie kompozycje zapachowe, jak Armani Code, Acqua di Giò, Sì, które z upływem czasu stały się jego znakiem rozpoznawczym.
W tym miejscu warto podkreślić, że popularność Armaniego wynikała z dość rewolucyjnego podejścia do męskich zapachów. Dziś kojarzą się one z minimalizmem, elegancją i świeżością, aczkolwiek należy pamiętać, że to właśnie Armani po raz pierwszy wprowadził na rynek wyroby zapachowe dla panów, których charakter podkreśliły wyraziste, wodne nuty. Sukces na rynku perfum przekłada się na konkretne zyski. Szacuje się, że perfumy Armaniego generują około 20-25% przychodów marki.
Gucci
Gucci to znany dom mody, który podobnie jak konkurencja, postanowił zainwestować w znane i lubiane zapachy. Jego perfumy zadebiutowały na rynku już w 1974 roku (Gucci No. 1) i od tego momentu stały się prawdziwym hitem. Wraz z upływem czasu producent wypuszczał na rynek kolejne, ikoniczne zapachy, takie jak np. Gucci Bloom, Guilty oraz Flora. Wszystkie te aromatyczne kompozycje mają jeden, wspólny mianownik — kojarzą się z ekstrawagancją, romantyzmem, a także bogatymi, kwiatowymi nutami. W efekcie to właśnie Gucci łączy sztukę mody oraz kreatywne perfumy.
O tym, że krok ten był strzałem w dziesiątkę, świadczy m.in. to, że udział perfum w przychodach marki stanowi około 10 - 15% całości. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie Gucci po raz pierwszy podkreślił artystyczny aspekt perfum dla kobiet i mężczyzn.
Givenchy
Givenchy nie jest może tak znaną marką, jak wymienieni powyżej giganci rynku odzieżowego, ale również w tym przypadku mamy do czynienia z producentem, który z powodzeniem wprowadził na rynek unikatowe, stylowe zapachy. Jego debiut na rynku perfumeryjnym miał miejsce dość wcześnie, bo w 1957 roku. To właśnie wtedy po raz pierwszy pojawiły się w sprzedaży kultowe flakoniki z napisem "L’Interdit". Wraz z upływem lat kolekcja producenta została rozbudowana o kolejne zapachy takie jak np. Very Irresistible oraz Gentleman.
Celem marki było wprowadzenie na rynek perfum francuskiego szyku i elegancji. Awangardowe kompozycje zapachowe producenta nieprzypadkowo kojarzyły się z Paryżem i jego wyjątkowym klimatem. Zabieg ten udał się, dzięki czemu perfumy tego producenta generują dziś około 15-20% przychodów Givenchy.
Versace
O tym, że ambicje Versace nie ograniczają się wyłącznie do rynku modowego, można było przekonać się już w roku 1981. To właśnie wtedy pojawiła się na rynku pierwsza linia perfum tego producenta, która nosi nazwę Versace Woman. Oprócz tych kultowych perfum marka ma również na swoim koncie takie wyroby jak Eros, Dylan Blue oraz Bright Crystal, które stały się niepodważalnym symbolem rozpoznawczym producenta.
Zapachy od Versace kojarzą się z intensywnością, zmysłowością, energią życiową, a także inspirowane są mitologią. W efekcie Versace stworzył linie zapachowe, które wprowadzają nutkę dramatyzmu i luksusu. Dziś można uznać, że perfumeryjne wyroby producenta stanowią około 10-15% przychodów Versace.
Hermès
Hermès to marka, która w Polsce może i nie jest tak bardzo znana, ale w świecie cieszy się dużym uznaniem i popularnością. Pierwsze perfumy sygnowane jej nazwą pojawiły się na rynku dość dawno, bo w 1951 roku. Były to słynne Eau d’Hermès, które podobnie jak Terre d’Hermès, Twilly, Un Jardin sur le Nil kojarzą się z naturalnością, szlachetnością oraz minimalizmem.
W efekcie marka wprowadziła na rynek perfumy, które stawiają na wyrafinowanie i jakość. Obecne szacunki wskazują, że perfumy tego producenta generują około 5 - 10% jego wszystkich przychodów.
Proces tworzenia perfum przez domy mody
Proces projektowania kompozycji zapachowych przez czołowe domy mody jest na ogół bardzo złożony. Tworzenie perfum rozpoczyna się na ogół od zaangażowania do tego celu najlepszych projektantów. Często są oni nazywani nosami perfumeryjnymi, gdyż mają szczególny, wrodzony dar do tworzenia unikatowych kompozycji zapachowych.
Gdy już współpraca zostanie nawiązana, kolejnym etapem jest szukanie inspiracji perfum w kolekcjach modowych lub w filozofii marki. Przykładem owocnej współpracy między marką modową i projektantem jest relacja biznesowa pomiędzy Jacquesem Polge a Chanel, która zaowocowała wieloma kultowymi zapachami.
Kolejnym etapem produkcji jest rozwój zapachu, który jest stale udoskonalany i wzbogacany nowymi kompozycjami aromatycznymi. Na koniec ma miejsce proces testowania i selekcji perfum, tak aby kolekcje zapachowe były jak najbardziej zbliżone do doskonałości.
Często zastanawiamy się, jak powstają perfumy dla domów mody. Otóż współpraca marek modowych z perfumiarzami ma często wielowymiarowy i skomplikowany charakter. Często jest tak, że na finalną kompozycję trzeba czekać nawet kilka lat. Niemniej im więcej pracy włoży się w przygotowywany projekt, tym większa szansa, że stanie się on kultowym i cenionym przez specjalistów.
Marketing i promocja perfum
Gdy już określony zapach powstanie, niezbędny jest profesjonalny marketing perfum. Jak wygląda typowa reklama perfum? Cóż, trzeba przyznać, że kampanie perfum są dość powtarzalne. Standardem są np. pojawiający się celebryci w reklamach, którzy podkreślają charakter wybranych produktów perfumeryjnych, a także mówią o zbieżności kompozycji zapachowych z trendami wdrażanymi przez konkretny dom mody. Promocja zapachów przez celebrytów jest tu kluczowa. Jest to ważny element strategii marketingowych perfum luksusowych, który powtarza się już od dziesięcioleci. Rola celebrytów w reklamach perfum jest wręcz nieoceniona. Przykładem jest słynny Johnny Deep, który wziął udział w kampanii promocyjnej marki Dior Sauvage.
W tym miejscu warto podkreślić, że sam udział celebrytów — choć ważny — nie jest wyłącznym elementem kampanii marketingowych popularnych linii perfum. Dziś w dobie tzw. globalnej wioski, promowane są również ekskluzywne premiery zapachów i wydarzenia z nimi związane. Ważną rolę w promowaniu konkretnych wyrobów odgrywa też influencer marketing, dzięki któremu powszechne staje się wykorzystanie social media w promocji perfum. Zabieg ten polega na wykorzystaniu wizerunków osób, które mają setki tysięcy, a nawet miliony obserwujących. Dzięki temu łatwiej danej marce trafić ze swoim przekazem.
Wpływ perfum na wizerunek i finanse domów mody
Zyski z perfum są ogromne i w znacznym stopniu wspierają finanse domów mody. Co więcej, dzięki perfumom zyskuje też wizerunek marki. Tutaj warto podkreślić, że wyroby perfumeryjne są opłacalną inwestycją. Rentowność perfum jest ogromna, gdyż generują one głównie wysokie koszty początkowe. Wraz z upływem lat koszty maleją, a sukces komercyjny perfum generuje jeszcze większe zyski.
Nie można zapominać, że zapach może budować tożsamość marki. Tak jest w przypadku słynnych Chanel Np. 5, które w wielu kręgach są popularniejsze niż sam dom mody. Nie dziwi więc fakt, że wpływ perfum na wyniki finansowe marek luksusowych jest ogromny, w związku z czym coraz więcej z nich decyduje się na wypuszczenie własnych linii zapachowych.
Przykłady największych sukcesów perfumeryjnych można by mnożyć. Jednym z nich jest J'adore — marka perfum stworzona przez Diora. Odniosła ona sukces głównie dlatego, że zapach udało się subtelnie połączyć z przekazem marki. Na sukces miała również wpływ Charlize Theron jako ambasadorka marki.
Niestety, w branży tej mają również miejsce widowiskowe porażki perfumeryjne domów mody. Przykładem jest marka Prada Beauty, która okazała się zbyt niszowa i droga, aby rynek mógł ją wchłonąć w dużych ilościach.
Trendy i przyszłość perfum w domach mody
Domy mody przez cały czas wprowadzają na rynek nowe wyroby perfumeryjne, które zmieniają się pod wpływem określonych trendów. Dziś nowoczesne kompozycje zapachowe przygotowuje na podstawie nowych trendów w perfumach, takich jak:
-
świadomość ekologiczna — nowoczesne, ekologiczne perfumy to coś, co każdy chce mieć,
-
nieoczywiste kompozycje zapachowe — niszowe perfumy o ekscentrycznym zapachu to coś, co klienci cenią najbardziej,
-
rosnąca popularność perfum na zamówienie.
Przyszłość perfumerii wytyczają najwięksi, ale pozostali gracze nie chcą pozostać w tyle. Dlatego dużą popularnością cieszy się zrównoważony rozwój w perfumerii, który przejawia się tym, że coraz częściej można znaleźć naturalne składniki w perfumach, czego przykładem jest Hermes, który opiera swą ofertę na naturalnych i proekologicznych nutach zapachowych. W efekcie personalizacja zapachów przez domy mody wchodzi na zupełnie nowy poziom.
Zapach jako podpis modowej tożsamości
Luksus w butelce — tak można by określić powód, dla którego coraz więcej domów mody decyduje się na wprowadzenie udoskonalanych kompozycji zapachowych do swej oferty. Wartość perfum zawsze będzie niższa od ceny nowej bluzki, torebki lub innego dodatku sygnowanego nazwą danej marki. Poza tym perfumy to także esencja marki, jej filozofia, a także to, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Coraz więcej domów mody traktuje perfumy jako sztukę i w ten sposób tworzy swój rynkowy przekaz. Jakie zapachy zdefiniują przyszłość mody?
Polecane

Un Jardin Sur Le Nil
woda toaletowa 100 ml TESTER dla kobiet i mężczyzn

Gentleman
woda toaletowa 100 ml dla mężczyzn

woda perfumowana 75 ml dla kobiet

Eau D'Hermes
woda toaletowa 100 ml dla kobiet i mężczyzn

Flora Gorgeous Magnolia
woda perfumowana 100 ml dla kobiet

Acqua di Gio Parfum
perfumy 200 ml dla mężczyzn