Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Pojęcia z branży perfumeryjnej

2020-08-18
Pojęcia z branży perfumeryjnej

Osoby odkrywające dopiero fascynujący i oszałamiający świat perfum mogą początkowo czuć się nieco zagubione mnogością nowych terminów, z którymi będą miały do czynienia. Na czym polega reformulacja perfum, czym różni się trwałość zapachu od jego projekcji, co to są aldehydy czy signature scent? Warto poznać najważniejsze pojęcia z branży perfumeryjnej, które pomogą nam w wyszukaniu zachwycających i w pełni odpowiadających naszym upodobaniom aromatów. Oto najważniejsze z nich!

Akord

Akord jest połączeniem kilku nut zapachowych tworzących wspólnie niezapomniane wrażenie. Do najczęściej spotykanych w perfumach akordów należą: akord cytrusowy, bukietu kwiatowego i aromatyczny.

Aldehydy

Aldehydy to cząstki chemiczne powstające w wyniku utlenienia alkoholi, pozyskiwane w sposób naturalny lub w czasach współczesnych – syntetyczne. Aldehydy wiernie naśladują zapachy występujące naturalnie w przyrodzie i przedłużają trwałość kompozycji, która jest również znacznie bardziej intensywna. Występują głównie w perfumach z rodzin kwiatowych, owocowych lub cytrusowych. Do najsłynniejszych zapachów aldehydowych należą Chanel No. 5, Elizabeth Taylor White Diamonds czy Hermes Caleche.

Blotter

Blotter, czyli papierowy lub tekturowy pasek znajdziemy w każdej perfumerii. Pozwala nam sprawdzić więcej zapachów, bez konieczności aplikowania ich bezpośrednio na skórę. Warto jednak nie opierać się wyłącznie na aromatach z blottera przy podejmowaniu decyzji o zakupie perfum, bowiem każdy zapach może zupełnie inaczej zachowywać się na naszej skórze.

Dekant

Dekant, czyli inaczej odlewka perfum to idealne rozwiązanie dla osób, które są ciekawe różnych zapachów, ale niekoniecznie chcą wydawać większej kwoty na zakup całego flakonu. Odlewka to perfumy odessane strzykawką, pipetą lub „odpsikane” atomizerem do niewielkiego, liczącego kilka mililitrów, opakowania zastępczego. W ten sposób możemy wejść w posiadanie kolekcji ciekawych zapachów, których używamy sporadycznie, chcemy wykorzystać je do testów lub mieć mniejsze opakowanie, wygodne do zabrania w podróż.

Factice

Factice (factis, faktis) jest atrapą flakonu perfum tworzoną na potrzeby witryn perfumerii. Zazwyczaj ma on większy kształt niż oryginalne buteleczki i wypełniony jest nie perfumami, ale płynem o tej samej barwie, co reklamowany zapach.

Flanker

Flanker jest zmodyfikowaną wersją perfum cieszących się popularnością na rynku. Wykorzystując sukces swoich pierwowzorów, flankery mogą luźno odnosić się do kompozycji oryginału lub być jedynie jego lekko odświeżoną wersją.

Gourmand

Gourmand – tak określane są perfumy, których zapachy kojarzyć się mogą z deserami: czekoladą, karmelem, piankami czy lodami waniliowymi. Za pierwsze perfumy z tej rodziny uznawany jest zapach Thierry Mugler Angel.

Koncentracja

Koncentracja to określenie procentowej zawartości olejków zapachowych w perfumach, co stanowi o ich trwałości. Największą koncentrację olejków mają ekstrakty perfum (44-60 procent), perfumy (15-43 procent), wody perfumowane (10-20 procent), wody toaletowe (5-15 procent), wody kolońskie 93-8 procent), a najmniej wody odświeżające (1-3 procent).

Nuty bazowe i nuty podstawy

Nuty bazowe lub nuty podstawy to z kolei zapachy wyczuwalne na skórze najdłużej, podtrzymujące aromat perfum i dodające im energii.

Nuty głowy

Tuż po aplikacji perfum na skórę wyczuwalne są intensywne nuty głowy, określane także czasem jako wysokie lub nuty otwarcia. Są to najbardziej lotne substancje, które utleniają się już w kilka minut po użyciu perfum, ale też to one najczęściej decydują o decyzji o zakupie danego zapachu. W nucie głowy, określonej również jako środkowa lub serdeczna, pojawiają się nieco cięższe akordy, stanowiące o charakterze danego zapachy. Są one trwałe i potrafią utrzymywać się na skórze do kilku godzin, definiując rodzinę, do której należą dane perfumy: zapachów orientalnych, owocowych czy kwiatowych.

Nos

Nos to inaczej określenie perfumiarza, czyli osoby kreującej kompozycje zapachowe dla znanych marek. Współcześnie wiele nosów stało się prawdziwymi gwiazdami, jak Jacques Polge pracujący dla Chanel, Francois Demachy tworzący perfumy Diora i Jean Claude Ellen'a, który odpowiada za zapachy marki Hermes.

Perfumy celebryckie

Perfumy celebryckie, czyli zapachy firmowane nazwiskami gwiazd, jak Rihanna, Sarah Jessica Parker czy Britney Spears. Jednym z pierwszych zapachów tego typu, który odniósł oszałamiający sukces był White Diamonds sygnowany przez Elizabeth Taylor.

Perfumy mainstreamowe

Perfumy mainstreamowe to produkty popularnych marek, łatwo dostępne w większości perfumerii sieciowych, jak Calvin Klein czy Jimmy Choo.

Perfumy niszowe

Perfumy niszowe, czyli zapachy produkowane przez mniejsze i nie tak znane firmy, cieszą się jednak sporym uznaniem wśród koneserów. Odznaczają się najczęściej oryginalnymi kompozycjami, ale też wyższymi cenami.

Pillar (filar)

Pillar lub filar oznacza pierwsze perfumy z danej rodziny, które stopniowo zyskują swoje flankery. Często zdarza się, że właśnie pierwotna kompozycja jest mniej popularna niż jej flankery, jak w przypadku perfum Yves Saint Laurent Opium, których flanker Black Opium stał się prawdziwym przebojem rynku.

Piramida zapachowa

Piramida zapachowa to inaczej po prostu określenie kompozycji perfum, na którą składają się kolejne akordy, nazywane także nutami zapachowymi. Przyjętą kompozycją piramidy zapachowej są trzy nuty o różnym utlenianiu, innym czasie trwania i intensywności, z jaką wyczuwalne są na skórze kolejne składniki kompozycji.

Więcej o piramidzie zapachowej dowiesz się w naszym artykule Co to jest piramida zapachowa?

Projekcja

Projekcja perfum to inaczej siła ich oddziaływania na otoczenie. Perfumy określane jako bliskoskórne mają niewielką projekcję, tzn. są wyczuwalne głównie przez ich użytkownika lub w bliskim kontakcie z nim. Duża projekcja perfum powoduje natomiast, że są one wyczuwalne w całym pomieszczeniu, a nawet z dużej odległości.

Reformulacja

Reformulacja polega na zmianie receptury perfum. W ostatnich latach jest przeprowadzana głównie ze względu na zakazy używania wielu ekstraktów zapachowych pochodzenia zwierzęcego, które są zastępowane syntetycznie pozyskiwanymi odpowiednikami.

Więcej o piramidzie zapachowej dowiesz się w naszym artykule Reformulacja perfum, czyli o co właściwie chodzi ze zmianą składników

Signature scent

Signature scent to zapachowy znak rozpoznawczy osoby, która używa od lat tych samych perfum. Stanowi swoisty aromatyczny podpis, po którym można wręcz rozpoznać użytkownika danego zapachu

Smellfie

Smellfie jest pojęciem ery mediów społecznościowych. Oznacza selfie, czyli zdjęcie z flakonikiem nowych perfum robione przez blogerki lub instagramerki.

Tester

Tester to opakowanie na perfumy używane w perfumeriach i pozwalające na zapoznanie się z zapachem. Testery dostępne są również w sprzedaży, głównie internetowej, w dużo niższych cenach. Spowodowane jest to głównie wyglądem opakowania, nie tak ozdobnego, jak oryginalne flakony. Zawartość testera nie różni się natomiast niczym od droższych perfum dostępnych w sklepach.

Trwałość

Trwałość perfum jest jednym z elementów perfum, które bardzo często są dla nas znaczące przy ich zakupie. Zależy ona w dużym stopniu od stężenia ekstraktu olejków zapachowych, ale też od czynników indywidualnych, jak pH czy nawilżenie skóry. Pamiętajmy więc, że określenie trwałości perfum może okazać się zwodnicze akurat w naszym przypadku. Często również używając tych samych perfum, przestajemy je czuć, choć z pewnością są one zauważalne przez otoczenie.


Jak widać, świat perfum potrafi mieć wiele twarzy. Dobrze jest nie zatrzymywać się więc przy jednym, ulubionym zapachu, ale korzystać z możliwości testowania różnych produktów w zależności od sytuacji.

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2020
pixel